Pilateksen hyödyt- Miksi pilates on hyvä kehon ja mielen harjoitus?

Pilateksen hyödyt- Miksi pilates on hyvä kehon ja mielen harjoitus?

Tässä artikkelissa käyn läpi muutamia ydinasioita, joiden vuoksi pilates on hyvä kehon ja mielen harjoitus. Ja mitä hyötyä tällaisista harjoituksista on. Perusasioita pilateksesta voit lukea täältä.

Pilateksen hyödyt

Pilates on harjoitusmuoto, jonka ydintavoite on kehitttää jokaiselle yksilöllistä, mutta optimaalista, ryhtiä. Kehon toiminnallisuus vahvistuu, kun keskivartalon tukea kehitetään, keskitytään oikeisiin liikeratoihin ja linjauksiin sekä syvennetäään hengitystä.

Koska jokainen liike aloitetaan keskivartalon syvien lihasten aktivoimisella, pystytään pilateksen avulla kehittämään niitä lihasryhmiä, joista on hyötyä hyvän ryhdin ja tukilihaksiston aikaansaamisessa, mutta jotka saattavat olla vaikeita aktivoida, jos liikkeeseen ei keskity.

Keskittyessämme tukilihasten aktivointiin sekä liikkeiden tarkkuuteen, myös mielemme rauhoittuu ja meidän on helpompaa löytää kehon ja mielen yhteys. Hengittäminen on tärkeässä roolissa muun muassa siksi, että se toimii usein siltana kehon ja mielen välillä.

Miksi pilates on hyvä kehon ja mielen harjoitus?

Läsnäolo on edellytys sille, että saamme kehon ja mielen rauhoittumaan. Koko pilates-harjoittelun päämääränä on tuoda mielia keho yhteen ja tätä kautta lisätä läsnäolon, keskittymisen ja rauhoittumisen kokemusta.

Mielemmme vaikuttaa kehoon ja kehomme mieleen. Mielen tasolla tehtävä harjoitus vaikuttaa kehossamme siten, että hermosto rauhoittuu ja osa elintoiminnoista aktivoituu, esimerkiksi aineenvaihdunta. Kehotasolla harjoitus vaikuttaa mieleemme rauhoittavasta, kun pystymme keskittymään hengitykseen ja kehon tekemään liikkeeseen.

Pilateksen hyodyt

Pilates: Kehon ja mielen harjoituksen hyödyt

  • Keho-mieli-harjoitus auttaa tietoisuuden kehittämisessä
  • Pystymme näkemään ja kokemaan, miten mieli ja keho vaikuttavat toisiinsa ja miten liike heijastelee näiden yhteyttä
  • Hengitykseen ja hengittämiseen keskittyminen rauhoittaa ja antaa lisävälineitä kehon ja mielen kuunteluun
  • Keskittyminen ja tarkkaavaisuus kehittyvät, koska liikkeitä ei voi tehdä, ellei niihin keskity ja ole tarkkana
  • Tietoisuus oman kehon liikkeistä kehittyy harjoittelun edetessä ja tästä on hyötyä myös muussa elämässä
  • Tukilihaksiston aktivointi ja harjoittaminen tuovat tukea myös niihin hetkiin, kun emme aktiivisesti tee harjoitteita tai ajattele asiaa
  • Huomatessamme kehon tai mielen jäykkyyksiä tai jumeja, voimme muuttaa tilannetta ollessamme niistä tietoisia

Miksi keho-mieli-harjoitukset, kuten pilates, ovat tärkeitä?

Elämme maailmassa, jossa jatkuva suorittaminen, tekeminen ja kiire ovat asioita, joiden ympärille elämämme kietoutuu. Stressi on monelle ainainen mielen seuralainen ja myös keho reagoi siihen. Joskus voi tuntua siltä, että emme edes osaa pysähtyä tai jos yritämme, niin tuskastumme muutamassa minuutissa, sillä to do-lista odottaa.

Meidän tulee siis harjoitella ja kehittää myös sitä, että osaamme rauhoittua ja keskittyä. Ihmiset eivät ole robotteja ja me tarvitsemme itsemme kuuntelua ja pysähtymistä kehon ja mielen äärelle. Varsinkin pitkäaikainen stressi aiheuttaa hermostolle jatkuvan ylikierroksilla käymistilan, johon kehon ja mielen harjoituksen voivat auttaa. Niitä täytyy kuitenkin harjoitella siinä, missä kaikkea muutakin.

Keho ja mieli, ihminen, tarvitsee keskittymistä ja rauhoittumista. Se lisää kokonaisvaltaista hyvinvointia. Kun voimme hyvin, meidän on helpompaa olla ja antaa myös eteenpäin.

Jos haluat lukea lisää läsnäolosta, kirjoitin siitä toiseen blogiini.

P.S Tampereen seutu, minulla on alkamassa Pilateksen alkeet-kurssi 1.4, lue lisätietoja täältä!

 

2 Responses

  1. Satu sanoo:

    Hyvä kirjoitus! Harrastin monta vuotta pilatesta, mutta fibromyalgia pakotti luopumaan. Pilates pahentaa mun kipuja. Nyt olen aloittanut joogan. Se sopii hyvin.

    • Suvi Suur-Inkeroinen sanoo:

      Kiitos Satu!
      Voi ei, onpa ikävää, että pilates pahensi oireitasi. Mutta niin se on, että joku sopii toiselle ja joku ei. Onneksi löysit tilalle joogan, se on hyvä vaihtoehto sekin. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *